bc

lagu

Thursday, 28 November 2013

Seratus Sunnah Nabi Dalam Kehidupan Seharian


1-Tidur Dalam Keadaan Berwuduk
2- Baca surah Ikhlas, Al-Falak dan An-Nas Sebelum Tidur
3- Takbir dan Tasbih Ketika Tidur
4- Berdoa Ketika Terbangun Dari Tidur Waktu Malam
5-Doa ketika Bangun Daripada Tidur
6- Berkumur dan Menghisap Air Ke Dalam Hidung Dari Satu Cedukan Sebelah Tangan
7- Berwuduk Sebelum Mandi
8-Baca Doa Selepas Wuduk
9-Jimat Penggunaan Air
10- Selepas Wuduk Sembahyang Dua Rakaat
11-Menjawab Seruan Azan
12- Banyak Bersugi
13- Ke Masjid Awal
14- Pergi Ke Masjid Berjalan Kaki
15- Hadir Sembahyang Dengan Tenang
16- Doa Ketika Masuk Dan Keluar Masjid
17- Sembahyang Berhadang
18- Duduk Atas Dua Tumit Yang Didirikan Ketika Duduk Antara Dua Sujud
19-Duduk Atas Lantai Dengan Mendirikan Kaki Kanan Ketika Duduk Tahyat Akhir
20- Banyakkan Berdoa Setelah Tahyat Akhir Dan Sebelum Beri Salam
21- Melakukan Sembahyang Sunat Rawatib
22- Sembahyang Dhuha
23-Qiyamullail
24- Sembahyang Witir
25- Sembahyang Dengan Beralas Kaki
26- Sembahyang Di Masjid Quba’
27- Sembahyang Sunat Di Rumah
28-Sembahyang Istikharah
29-Duduk Di Tempat Sembahyang Selepas Sembahyang Subuh Hingga Terbit Matahari
30- Mandi Hari Jumaat
31- Hadir Awal Untuk Sembahyang Jummat
32- Mencari Masa Mustajab Doa Hari Jumaat
33- Pergi Dan Balik Sembahyang Raya Dengan Jalan Berbeza
34- Sembahyang Jenazah
35- Ziarah Kubur-kubur
36- Sahur (Puasa)
37- Segera Berbuka Puasa
38-Menghidupkan Ramadhan
39- Iktikaf Pada Bulan Ramadhan
40- Puasa Sunat Enam Hari Dalam Bulan Syawal
41- Puasa Tiga Hari Setiap Bulan
42- Puasa Hari Arafah
43- Puasa Hari Asyura
44- Pilih Seorang Ketua (Musafir)
45- Takbir Ketika Melalui Tempat Tinggi Dan Tasbih Ketika Menuruni Tempat Rendah
46- Doa Ketika Singgah Sesuatu Tempat
47- Terlebih Dahulu Ke Masjid Apabila Balik Dari Musafir
48- Doa Ketika Pakai Baju Baru
49- Mula Dengan Kaki Kanan Apabila Pakai Alas Kaki
50- Baca Bismillah Ketika Makan
51- Ucap Al-Hamdulillah selepas Makan
52- Minum Dalam Keadaan Duduk
53-Berkumur Dengan Susu
54- Tidak Mencela Makan
55- Makan Dengan Tiga Jari Tangan Dan Menjilat Jari Itu Apa Bila Selesai Makan
56- Minum Dan Berubat Dengan Air Zam-Zam
57- Sarapan Terlebih Dahulu Sebelum Pergi Sembahyang Raya Fitri
58- Banyak Membaca Al-Quran
59- Baca Al-Quran Dengan Suara Yang Bagus
60- Zikir Kepada Allah Setiap Ketika
61- Bertasbih
62- Mendoakan Orang Yang Bersin
63- Doa Untuk Pesakit
64- Meletak Tangan Pada Tempat Sakit Serta Doa
65-Berdoa Ketika Mendengar Ayam Berkokok
66-Berdoa Ketika Hujan Turun
67- Baca Zikir Ketika Masuk Rumah
68-Baca Zikir Dalam Majlis
69- Berdoa Ketika Hendak Masuk Tandas
70- Berdoa Ketika Angin Bertiup
71- Doa Untuk Muslimin Yang Tidak Bersama
72- Berdoa Ketika Mendapat Musibah
73- Menyebarkan Salam
74- Menuntut Ilmu
75- Meminta Izin sebelum Masuk Tiga Kali
76- Tahnik Mulut Anak Yang Baru Lahir
77- Akikahkan Anak
78- Singkap Sebahagian Badan Agar Kena Hujan
79- Melawat Pesakit
80- Senyum
81- Ziarah-Menziarahi Kerana Allah
82- Nyatakan Kecintaan Apabila Cinta Terhadap Seseorang
83- Tutup Mulut Apabila Menguap
84- Sangka Baik Terhadap Manusia
85-Membantu Keluarga Dalam Kerja Rumah
86- Sunnah Fitrah
87- Menjaga Anak Yatim
88- Menjauhi Marah
89- Menangis Kerana Takut Terhadap Allah
90-Bersedakah Jariah
91- Membina Masjid
92-Telorensi Ketika Berjualbeli
93- Menghilang Gangguan Jalan
94-Sedekah
95- Banyak Melakukan Amal Sholeh Pada 10 Zulhijjah
96- Membunuh Cicak
97- Larangan Mencerita Dari Semua Perkara Yang Didengari
98- Memberi Nafkah Keluarga
99- Lari-lari Anak Semasa Tawaf
100- Beramal Sholeh Berterusan Walaupun Sedikit
Sbnrnya bnyk lg sunnah yg kita kne tahu

Tuesday, 5 November 2013

Bicara motivasi

Dunia ibarat pentas lakonan. Ada pelakon, ada penonton, ada pengkritiknya...

Terpulang apakah peranan yang ingin kita sarung ke dalam diri kita.



5 nasihat motivasi untuk diri..

1)Jika engkau b'temu dgn org yg LEBIH PANDAI,itulahwaktu utk engkau MENIMBA ILMU
2)Jika engkau b'temu dgnorg yg SAMA PANDAI,itlah waku utk engkau BERBAGI ILMU
3)Jika engkau b'temu dgn org yg KURANG PANDAI itulah waktu utk engkau MENYAMPAIKAN ILMU
4)Jika engkau b'temu dgn org yg bnyak BICARA PERKARA AKHIRAT.,itulah waktu engkau RAPATKAN DIRI
5)Jika engkau b'temu dgn org yg bnyak BICARA PERKARA DUNIAWI.itulah waktu untuk engkau DIAM dan BERLALU PERGI..

Setiap manusia ada kelebihan yang diberikan Tuhan. Setiap peristiwa ada kenikmatan yang disembunyikan takdir. Setiap sesuatu pasti ada hikmah yang perlu diselongkari.

Ku Panjatkan Doaku PadaMu

YA ALLAH,

Engkau mengetahui hati-hati ini,

Telah berkumpul kerana mengasihi-Mu,

Bertemu untuk mematuhi perintah-Mu,

Bersatu memikul beban dakwah-Mu,

Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu,

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya,

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya,

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya,

Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini,

Akan jalan-Nya yang sebenar,

Penuhkanlah hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu,

Yang tidak kunjung malap,

Lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan Iman dan keyakinan,

Dan keindahan tawakkal kepada-Mu,

Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentang-Mu,

Jika Engkau mentakdirkan mati,

Maka matikanlah pemilik hati-hati ini,

Sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu,

Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong,

YA ALLAH,

Doa Istikharah

اَللَّهُمَّ اِنِّى اَسْتَخِيْرُكَ بِعِلْمِكَ 

Ya Allah, aku beristikharah kepadaMu dengan ilmuMu.. 

وَاَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ 

Dan aku memohon kuasa kepadaMu dengan kuasaMu..

وَاسْئَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيْمِ

Dan aku memohan kepadaMu kurniaanMu yang Maha Agung.. 

فَاِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ اَقْدِرُ 

Kerana sesungguhnya Engkau yang berkuasa dan aku tidak mempunyai kuasa.. 

وَتَعْلَمُ وَلاَ اَعْلَمُ 

Dan Engkau mengetahui dan aku tidak mengetahui.. 

وَاَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوْبِ

Dan Engkau mengetahui perkara-perkara ghaib.. 

اَللَّهُمَّ اِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ اَنَّ هَذَا الْاَمْرَ خَيْرٌ لِى فِى دِيْنِى وَمَعَاشِ وَعَاقِبَةِ اَمْرِى

Ya Allah, andai Engkau Mengetahui, bahawa urusan ini baik untukku, dalam agamaku, kehidupanku dan akibat kesudahan urusanku.. 

فَاقْدُرْهُ لِى وَيَسِّرْهُ لِى ثُمَّ بَارِكْ لِى فِيْهِ

Takdirkannya (urusan itu) untukku dan permudahkannya untukku, dan berkatilah aku padanya.. 

وَاِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ اَنَّ هَذَا الْاَمْرَ شَرُّ لِى فِى دِيْنِى وَمَعَاشِى وَعَاقِبَةِ اَمْرِ

Dan jika Engkau Mengetahui, bahawa urusan ini buruk untukku, dalam agamaku, kehidupanku dan akibat kesudahan urusanku.. 

فَاصْرِفْهُ عَنِّى وَاصْرِافْرِفْنِى عَنْهُ

Jauhkan ia dariku, dan jauhkan aku darinya.. 

وَاقْدُرْ لِى الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ اَرْضِنِى 

Dan taqdirkan untukku kebaikan apapun keadaannya dan jadikanlah aku redha dengannya.. (dan bacakan hajat pilihan..) 

p/s: Jangan lupa istisyarah (cari, kaji dan tanya), sebelum istikharah..

Thursday, 24 October 2013

Indahnya Ukhwah Kerana Allah





Di jalan Allah,
Semuanya kerana Allah,
Sungguh,
Bukan kerana selain daripada-Nya.
❝ teman-teman karib pada hari itu (akhirat) saling bermusuhan satu sama lain kecuali mereka yang bertaqwa ❞
[Az-Zuhruf, 43;67]

we're friend till jannah fii abadan abada. bukti? saling tegur & menasihati ke jalan-Nya.bersama-sama menuju mardhatillah [redha Allah].namun, apa guna kata-kata tanpa berbuat?

kita sahajakah mahu menjadi solehah/soleh?ya, ajak mereka bersama

sahabat sejati adalah mahu ke syurga bersama. apa-apa yang membawa ke neraka, pastinya tidak layak dipanggil sahabat 


sahabat yang sebenar adalah....

sahabat yang apabila kita melihatnya,kita akan teringat akan syurga


setiap pertemuan pasti ada perpisahan

bertemu dan berpisah kerana Allah
Bersyukur atas pertemuan,
redha atas perpisahan
itulah pengorbanan dalam bersahabat....

Allah pisahkan kita dengan dia di dunia

tapi berdoalah agar Allah temukan kita dan dia di syurga


Persahabatan ini bukan milikku dan bukan jua milikmu,
Persahabatan ini adalah perancangan daripada Allah yang mengetahui segala rahsia,
Kerana Dia, aku mengenalimu dan kerana Dia jua telah menetapkan ukhwah itu,
Pasti terukir 1001 kenangan dan kasih sayang,






sahabat itu umpama tangan dan mata


saat mata menangis,tangan menghapusnya
saat tangan terluka,mata menangis

one day,love met friendship
love asked,
why do you exist when i already exist?
friendship replied,
to put a smile where you've left tears




memaafkan orang lebih mulia dari tidak memaafkan
marilah kita bermaaf-maafan
sampaikan mesin ATM pun minta maaf pada saya
mesin tu kata 'maaf baki anda tidak mencukupi'
saya pun maafkan jer

                                  truly great friend are hard to find,to leave and imposible to forget






Sunday, 20 October 2013

BIDADARI TUDUNG LABUH


Saat mula-mula sibuk nak pakai stokin. 
Saat mula-mula belajar nak pakai hand socks,
Saat mula -mula nak pakai tudung labuh sikit, 
Saat mula nak pakai tudung dengan inner.

Mesti akan ada yang pelik.
Mesti ada yang kata, “alimnya”.
Mesti ada yang hairan.

Sabarlah. Dan bertahanlah! 


jika kita sudah berniat untuk tutup aurat dengan sempurna, pakai tudung labuh, pakai saja.

jika hidayah itu sudah ada, doakan kita peroleh taufiq(berbuat) pula. sentiasa doakan agar Allah permudahkan





Pakaian yang menepati syariat boleh menutup aurat tetapi tidak akan mampu menutup pintu fitnah . Berpakaianlah kerana Allah , kerana dengan itu kebaikan akan datang menyertaimu bersama .

Andai pakaian yang menutup aurat tetapi masih menjebakmu kepada fitnah , itu kerana nilai akhlakmu yang tidak terjaga . Jangan pula dipersalahkan pakaianmu .

Hakikatnya , pakaian itu sudah berbakti kepada jasadmu di dunia . Muslimah istimewa selalunya menjaga maruah dirinya .


Cara bertudung mengikut hukum syara`
- Hendaklah tudung itu menutupi seluruh badannya kecuali wajah dan telapak tangan. Dengan catatan, apabila seorang menutupi keduanya maka ini jelas lebih suci dan utama
- Tidak ketat sehingga menggambarkan lekuk tubuh
- Kainnya harus tebal, tidak nipis dan tidak tembus pandang sehingga menampakkan kulit tubuh
- Tidak menyerupai pakaian laki-laki
- Tidak ketara dan berwarna yang dapat menarik perhatian
- Tidak menyerupai pakaian wanita kafir
- Bukan pakaian untuk mencari populariti
- Tidak diberi wangian atau wangi-wangian.
Ada dua faktor yang mendorong mereka berkelakuan demikian boleh pelbagai. Boleh jadi mereka hanya ikutan-ikutan; yang penting bertudung, terpengaruh oleh trend, takut dijauhi, dll. Jadi ada faktor dari dalam diri dan ada faktor dari luar.

Faktor dari dalam ini, iaitu berupa pemahaman yang mendalam dan didasari oleh keimanan yang teguh, adalah hal pertama dan terpenting. Mereka yang paham bahawa tuntutan Islam untuk bertudung adalah bukan sekadar masalah fashion tetapi bentuk ketaatan dan sumber aliran deposit pahala, akan lebih konsisten berlangsung dengan 'pilihan'. Kerana ketika melakukan sebaliknya, mereka akan berfikir bahawa setiap saat itu mereka melanggar perintah-Nya. Di sinilah pentingnya penanaman keimanan, percaya bahawa setiap kelakuan ada akibatnya.
KERANA.......


Ada ketenangan dan kesejukan tersendiri ketika kita nampak seorang wanita yang bertudung dan berpakaian sesuai dengan yang Islam tuntunkan. Dibandingkan dengan contoh2 tudung, apalagi yang memakai baju adiknya, atau baju yang "belum jadi", atau kurang bahan.

Walaupun kita berjilbab labuh,, jangan pernah rasa diri kita ini sudah bagus.. walaupun kita memakai purdah / niqab.. jangan pernah memandang rendah kepada orang lain..

kerana..

kita tidak tahu akan datang.. sudah berkahwin.. sudah mempunyai anak.. sudah mempunyai cucu dan seterusnya.. kita akan terus berpakaian begini atau tidak.. mungkin kita akan berubah kepada sebaliknya....

jadi.. sama-samalah kita berdoa agar Allah tetapkan iman kita untuk istiqamah dalam melakukan perkara yang memberi kebaikan kepada diri kita dan seterusnya agama..


copy right from Geng Tudung Labuh facebook page
harap bermanfaat ^^

ikhtilat wanita solehah



Jarang cakap dengan bukan mahram,
bukan sebab sombong.

Mungkin sebab perkara itu tak biasa macam orang lain,
atau perkara itu tak penting,
menjaga diri,
rasa hormat,
atau malu.
Fahami lah....





Wahai Muslimah!
Engkau Ibarat Mutiara di lautan
Yang Nilainya Amat Berharga

Diri Mu Perlu Dipelihara 
Dan Perlu Disaluti Dengan Akhlak
Yang Mulia

Diri Mu Perlu DiBentengkan 
Dengan Perisai Malu Yang Kuat 
Agar Kesucian Mahkota Mu Terpelihara
Dari Noda Dosa Dunia 

Hati Mu Perlu Diikat 
Bersama Ad-Din Agar Keindahan Agama Mu 
Sentiasa Mekar Mencintai Yang Maha Esa

Wahai Muslimah! 
Jadilah Dikau Mutiara Yang Tersimpan 
Rapi Didasar Lautan Agar Kesolehan Mu 
Menjadi Cahaya Peribadi Mu 
Yang Sinarnya Menjadi Dambaan Syurga.


"Kenapa tak boleh keluar dengan lelaki ajnabi walaupun tak ada pegang-pegang, tak ada sentuh-sentuh, tak buat benda tak senonoh, tak ada pergi tempat gelap ? Kita orang keluar just for fun."

Ikhtilat.
Kalau kita tak jaga ikhtilat, iaitu pergaulan kita dengan lelaki bukan mahram, maka kita akan senang dijangkiti penyakit hati.

Bila mata suka memandang kepada ajnabi,
bila mulut suka berbual kosong dengan ajnabi,
bila telinga suka mendengar suara ajnabi,
bila tangan suka ber'chatting' dengan ajnabi,
bila kaki suka melangkah bersama ajnabi,
bila diri suka meraih perhatian ajnabi,
maka kita akan mudah jatuh hati.

Dari situ, syaitan akan mula menggerakkan operasi mereka untuk mengheret kita ke arah yang lebih dimurkai Allah.

Zina.
Na'uzubillah...

copy right: Page GengTudung Labuh 

cinta dakwah


hati ini sedang bermujahadah
sedang berperang melawan nafsu
sedang update iman dan amal

soal cinta,soal hati,soal perasaan.....tolak ke tepi dahulu
itu adalah penghalang untukku gapai cinta Illahi

Muhasabah Cinta untuk Sang Maha Kaya Cinta

Cinta itu ibadah hati
pemilik hati itulah yang perlu letakkannya di tempat yang sebenar

Cinta Dakwah
jika mahu berdakwah,perlu ada ilmu
berdakwah juga ada caranya
-niat kerana Allah
-beramal dengan apa yang disampaikan
-contohi sifat2 nabi (sidiq,amanah,tabligh,fatanah)
-bersabar dengan ujian

menegur perlu ada caranya
jangan sampai menghina tetapi tegur dengan berhemah
menegur di hadapan khalayak itu adalah memaki
menegur secara personal itu barulah nasihat

berdakwah di facebook tak salah
semuanya bergantung pada niat masing2
samada mahukan seribu like atau seribu pahala
jangan rasa ujub,takbur dengan ilmu yang ada
kerana sifat itu hanya layak bagi Allah
hanya Allah yang layak takbur kerana Dialah Tuhan langit dan bumi
jangan pula kedekut ilmu
kerana ilmu yang bermanfaat yang kita ajarkan mampu membantu kita di dalam kubur